نظر کیروش درباره ÛŒ فوتبال پایه

نظر کیروش درباره ی فوتبال پایه




 

 


نظر کیروش درباره ی فوتبال پایه


تاریخ : یکشنبه ،
1 خرداد 1390

سرمربي تيم ملي ايران گفت: 90 درصد افرادي که در زمينه فوتبال پايه کار مي‌کنند هيچ عملي انجام نمي‌دهند و تنها حرف مي‌زنند.


کارلوس کي‌روش در همايش دو روزه مديريت و برنامه ‌ريزي براي فوتبال پايه اظهار داشت: هميشه سعي مي‌کنم که تيمم قهرمان شود. هر کاري راه حل دارد. با بازيکنان که صحبت مي‌کردم مي‌گفتند بهترين شرايط و مربيان را دارند، اما بايد بدانند که براي رسيدن به موفقيت، آمادگي در تمام زمينه‌ها لازم است.

وي ادامه داد: زماني که مربي تيم‌هاي پايه شدم به کشورهاي مختلف سفر کردم تا آموزش ببينم. در آن زمان صحبت از آرژانتين و برزيل بود. بايد بدانيم که هيچ سيستمي قابل کپي نيست. ايراني‌ها فرهنگ خاص خود را دارند و بايد مطابق با فرهنگ خود سيستم را پيدا کنيد و آن را پرورش دهيد.

سرمربي تيم ملي خاطرنشان کرد: از سال 1984 کار خود را در تيم‌هاي پايه آغاز و در سال 1989 اولين موفقيت خود را کسب کردم. در سال 90 بازهم قهرمان شديم. فوتبال سرگرم‌کننده، اما بسيار خطرناک است. زماني که بتوانيم آرژانتين را با نتيجه يک بر صفر شکست دهيم نبايد فکر کنيم که به پايان راه رسيده‌ايم و همه چيز تمام شده است، چراکه اين طرز فکر اشتباهي است.

کي‌روش با بيان اينکه کار خوب را بايد تکرار کرد افزود: اين طرز فکر مانند فردي است که در شرط بندي شرکت مي‌کند و پس از اولين پيروزي کنار مي‌رود. اگر بخواهيم هميشه برنده باشيم بايد تلاش کنيم.

وي عنوان کرد: در سال 1989 که قهرمان شديم فدراسيون بين‌المللي فوتبال از ما پرسيد که برنامه کوتاه مدت ما چقدر طول کشيد که جواب داديم 4 روز. اين در حالي بود که عربستان 3 ماه و برزيل 45 روز اردو برگزار کرده بودند. پس از بررسي‌ها به اين نتيجه رسيديم که پرتغال خود را از 4 سال پيش آماده کرده بود.

سرمربي تيم ملي فوتبال ايران گفت: در سال 1989 و پس از قهرماني به اين فکر کردم که ساير کشورها هم فعاليت خود را مضاعف مي‌کنند و به همين دليل در همان سال برنامه 4 ساله خود را از تيم زير 15 سال آغاز کردم. در سال 91 کار را با تيمي که زير 13 سال بودند ادامه داديم و آنها را در 6 سال آماده کرديم.

کي‌روش ادامه داد: در جام‌جهاني که موفق شديم برزيل را از پيش‌رو برداريم فيگو با 19 سال سن 60 بازي ملي در کارنامه خود داشت. همان سال مقابل ايتاليا و هلند بازي کرديم و براي بازيکنان فرقي نمي‌کرد که با تيم نوجوانان و جوانان بازي‌ مي‌کنند با بزرگسالان.

وي با مطرح کردن اين سوال که آيا شما به فوتبال پايه علاقه داريد يا خير، تصريح کرد: 90 درصد افرادي که در زمينه فوتبال پايه کار مي‌کنند هيچ عملي انجام نمي‌دهند و تنها حرف مي‌زنند. شايد گرفتن عکس يادگاري با خلعتبري آسان باشد، اما هيچ کس حاضر نيست کار سخت را انتخاب کند. در کشورهاي نفت‌خير همه مي‌دانند که لوله نفت براي چه کاري مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در فوتبال هم لوله‌کشي وجود دارد؛ لوله اول مديريت، لوله دوم سيستم و افرادي که در فوتبال کار مي‌کنند و لوله سوم بازيکنان هستند.

کي‌روش اظهار داشت: براي پيروزي بايد اختلافات را کنار بگذاريم و همدل باشيم. من در قسمت لوله فني مشغول فعاليت هستم که به نوعي موتور لوله‌ها محسوب مي‌شود. در فوتبال ابتدا بايد بازيکناني انتخاب کرد که بتوانند تيم را در راه رسيدن به قهرماني کمک کنند.

سرمربي تيم ملي فوتبال ايران اضافه کرد: در اولين اردو بازيکنان را شناسايي و سپس آنها را با برگزاري اردوي‌هاي تدارکاتي آماده مي‌کنيم. در ادامه عملکرد خود را آناليز مي‌کنيم، اما اين روند نبايد تنها يک بار ادامه داشته باشد. براي اينکه هميشه خوب باشيم بايد همه تلاش کنند.

کي‌روش با بيان اينکه تيم ملي فرانسه براي به خدمت گرفتن بازيکنان خوب مليت بازيکنان را تغيير مي‌دهد گفت: اگر همه چيز ثابت باشد پس چه زماني بايد بازيکنان پرورش دهيم؟ برخي کشورها گذرنامه بازيکنان خود را تغيير مي‌دهند؛ آيا ما حاضريم اين کار را کنيم؟ در باشگاه بازيکناني مانند رونالدو را جابجا مي‌کنند، اما در تيم‌هاي ملي اين امر ممکن نيست.

وي عنوان کرد: بايد کار را از فوتبال پايه آغاز کنيم، چراکه اگر اين امر صورت نگيرد شناخت از بازيکنان کامل نمي‌شود. پس بهتر است کار را با بازيکنان سنين 13 تا 15 سال آغاز کنيم تا بتوانيم به خوبي استعداديابي کنيم. در همين راستا بايد براي بازيکنان با تجربه هم برنامه داشته باشيم.

سرمربي تيم ملي فوتبال خاطرنشان کرد: بازيکنان تفريحي را بايد از استعدادها جدا کنيم تا آنها را پرورش دهيم. اگر در تيمي 20 بازيکن معمولي وجود داشته باشد و يک بازيکن عالي، پس از مدتي چه اتفاقي مي‌افتد؟ بازيکنان معمولي، عالي مي‌شوند يا برعکس؟ پس بايد برنامه‌ريزي داشته باشيم و تلاش کنيم.


کلمات کلیدی : اخبار فوتبال ایران ، تیم ملی فوتبال ایران ، اخبار لیگ ایران ، اخبار تیم ملی ، فوتبال ایران ، مسابقات فوتبال ، زمان برگزاری فوتبال ، سایت خبر ورزشی ، علی دایی ، بازیهای تیم ملی ، جدول لیگ برتر ، جدول لیگ ایران ، نتیجه فوتبال ، فرهاد مجیدی ، عادل فردوسی پور ، سوتی های جواد خیابانی ، فدراسیون فوتبال ، رنکینگ فوتبال ، تک گل